درباره کتاب تقديرات « ئی چينگ »

 

کنفوسیوس : اگر چند سال بر زندگی من افزوده می شد ، من پنجاه سال آن را به مطالعه « ئی چینگ » اختصاص می دادم و بدین ترتیب ممکن بود از ارتکاب اشتباهات فاحش خودداری کنم . <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

هرمان هسه : « ئی چینگ » می تواند زندگی را دگرگون کند .

کارل گوستاو یونگ : به راستی که شیوه « ئی چینگ » کیفیت های خاص پنهان را در اشیاء و آدمی می شناسد و ناخودآگاه آدمی را می بیند . من ساعتها می نشستم و با دقت در نتیجه تفال و تقابل سوالها و جوابها شیوه « ئی چینگ » را تمرین می کردم .

 

امروز می خواهم کتابی را به نام « ئی چینگ » یا « کتاب تقدیرات» به شما معرفی کنم . این کتاب یکی از کتابهای مقدس چینیان باستان است و بیش از چهار هزار سال قدمت دارد . این کتاب شامل شصت و چهار شکل و توضیحات مربوط به هرکدام از آنان است . اعتقاد چینیان باستان بر این بوده است که تحولاتی که در درون و برون آدمی رخ می دهد ، در این شصت و چهار علامت خلاصه می شود .

این کتاب نفوذ زیادی در زندگی و اندیشه های مردم چین و همچنین فرزانگان چینی داشته است ، از جمله لائوتسه و کنفوسیوس  سالها بر روی این کتاب تحقیق و مطالعه کرده اند و کوشیده اند تا روابط درونی و علائم رمز آمیز این کتاب را کشف و تفسیر کنند .

کارل گوستاو یونگ ، پدر روانشناسی نوین ، حدود سی سال بر این کتاب مطالعه مستمر داشته است و معتقد بوده است که این کتاب انسان را به خودشناسی رهنمون می شود .

این کتاب علاوه بر اینکه از کتابهای مقدس چین است ، در طول تاریخ همواره مانند سایر کتب مقدس ، به عنوان مرجعی برای تفال و سوال مورد استفاده قرار گرفته است و برای این منظور روشهای خاصی وجود دارد .

در اینجا مجالی برای بحث در مورد « تفال و یا استخاره »  بطور کلی و صحت و سقم آن نیست ولی شاید در آینده در باره آن با هم صحبت کنیم .

در صد سال اخیر این کتاب به زبانهای مختلف جهان ترجمه شده است و مجددا در جهان رایج شده است . ترجمه فارسی این کتاب نیز در حال حاضر در ایران موجود است و البته در میان ترجمه های مختلفی که از این کتاب در بازار کتاب هست ، ترجمه سودابه فضایلی ، بسیار معتبرتر و مناسب تر است .

شیوه ئی چینگ به « رمل » بسیار شبیه است و گرچه بسیار ساده تر و محدودتر است  اما مزیتی نیز به آن دارد و آن این است که استفاده از آن بسیار آسانتر است و تفسیر علائم بوجود آمده نیز تقریبا برای همه ، با استفاده از کتاب میسر است .

هنگام چاپ و ترجمه این کتاب در اروپا ، کارل گوستاو یونگ بر آن مقدمه ای نوشت ، در حالی که این کارشخصیت علمی او را در برخی ار مجامع  علمی آنروز اروپا خدشه دار می کرد .  بدون هیچ توضیحی قسمتهایی از این مقدمه را می خوانیم :

« نوشتن مقدمه ای بر کتاب تقدیرات تنها شهادت نامه ای است بر تجربه شخصی من از این کتاب عظیم و منحصر به فرد . من این مقدمه را در جواب به آن دسته از پژوهشگران و محققان غربی نوشته ام که این کتاب را فاقد هرگونه ارزش خوانده اند ، در حالی که من بیش از سی سال صرف وقت کرده ام تا فنون کتاب ئی چینگ و روش آن را در کشف ناخودآگاه دریابم .

وقتی که کسی سه سکه ئی چینگ را می اندازد و یا چهل و نه ساقه بومادران را تنظیم می کند ( روشهای رایج تفال با ئی چینگ ) ، این جزئیات تصادفی در تصویر لحظه مورد نظر وارد می شود و قسمتی از آن را شکل می دهد . هر آنچه اتفاق می افتد ، در یک لحظه خاص به طور گریزناپذیری کیفیت خاص آن لحظه را در بر دارد و این امر مجرد و منتزع نیست ، بلکه کاملا عملی است .

شصت و چهار ، شش خطی ئی چینگ ( اشکال ئی چینگ عموما از شش خط تشکیل شده اند ) وسیله ای هستند که توسط آنها می توان معانی شصت و چهار وضعیت نوعی مختلف را مشخص کرد . اگر یک مشت چوب کبریت بر زمین بیفتد ، شکلی شاخص آن لحظه به دست می دهد . اما چنین حقیقتی تنها وقتی طبیعت پرمعنای خود را ظاهر می سازد که خواندن این شکل ممکن باشد و تفسیر آن قابل تشخیص باشد .

هرکسی می تواند از ئی چینگ سوال کند و انتظار دریافت جوابهای خردمندانه داشته باشد . این یک واقعیت عجیب است و جوابهای پرمعنایی که به دست می اید ، بازتاب عمل ماست و ناشی از حرکتی است که به نظر می رسد ظاهرا به کلی خالی از معناست .

ئی چینگ در طول کتاب بر خودشناسی اصرار می ورزد . اما این روش خودشناسی نه برای افراد سبک مغز و نابالغ ست و نه برای روشنفکرنمایان و عقل گرایان محض ، بلکه برای مردم اندیشمند و متفکری است که دوست دارند راجع به آنچه می کنند و آنچه برایشان پیش می آید ، بیاندیشند . من آموخته ام که هرگز چیزی را رد نکنم ، حتی اگر بر خلاف تمام نظریه های ما باشد- که عمرشان اینهمه کوتاه است - یا اینکه هیچ توضیح آنی برایش نتوان یافت  .

من می دانم که پیش از این ، جرات نمی کردم مطلب خود را در مورد مساله ای اینچنین نامطمئن ، بدین روشنی بنویسم . اما اکنون می توانم خطر کنم ، چرا که در هشتمین دهه عمر خود هستم .

این کتاب البته هزاران سوال ، تردید و نقادی برمی انگیزد که من قادر نیستم به هیچیک جواب گویم . ئی چینگ خود را با ادله و براهین معرفی نمی کند . در مورد خود لاف نمی زند و نزدیک شدن به آن آسان نیست . مثل بخشی از طبیعت صبر می کند تا کشف شود . ئی چینگ برای جویندگان خودشناسی و خرد – اگر چنین کسی وجود داشته باشد – به نظر می رسد کتاب مناسبی باشد . برای یکی روح این کتاب به روشنی روز است ، برای دیگری سایه دار چون هوای تاریک روشن و برای دیگری ، تاریک است چون شب .

بگذارید ئی چینگ برای استفاده آنانی که می توانند معنایش را دریابند ، در جهان گسترش یابد »

 

خوب دوستان عزیز ، چون مطلب امروز کمی طولانی شد دیگر ادامه نمی دهم . فقط این را اضافه می کنم که خود من شخصا در موارد بسیاری به این کتاب مراجعه کرده ام و تا بحال جواب بی ربط و اشتباه دریافت نکرده ام . به نظر من ئی چینگ یک علم است ( علم به معنای وسیع آن ) و خوب است که از این علم استفاده کنیم .

 

/ 17 نظر / 159 بازدید
نمایش نظرات قبلی
abolfazl

سلام مجيد جان خوبی خيلی زيبابود افرين ببخش دير بدير سر ميزنم

آشنا

سلام...جالبه اما از اين علوم بسيار هست، علم نبود غير علم عاشقي...تا جائيكه در شأن الوهيت خدا دخالتي نشه و انسان رو از حال عبوديت نندازه البته بد نيست...در پناه حق.

ديو سپيد

جالب در اينه که بعضيها که به i-ching اعتقاد دارند میگند که دنيا در شب یلدا سال ۲.۱۲ دگرگون ميشه

متفكر

با ئی چينگ آشنا هستم و بسيار قابل تامل می دانمش و از اينکه شما ئی چينگ را با عموم مطرح کرده ايد ممنونم ./ تا بعدهای خيلی بهتر

shirins

فايل آن را برايتان ميفرستم. ايميلتان را چك كنيد. به پاس مطلب خوبي كه نوشته ايد..

maryam

man salha pish in ketabro khande budam va damorede man dorst dar amad . va delam mikhad dobare anro bekhanam..... movafagh bashid

رضا خیاط

باسلام .باتشکرازجنابعالی دررابطه بامعرفی "ئی چینگ "اقای مجیدصنیعی اگرشخصیتهای دیگری که درباب خودشناسی قلم زده اند به اینجانب ایمیل بزنید قبلا اززحمات شما متشکرم دوستارشما رضا خیاط

رضا خیاط

باعرض پوزش اقای صانعی غلط املائی اینجانب را ندیده بگیرید

shahrzad

سلام به مدیریت محترم وبلاگ بسیار سودمند بود ممنون

محیا

سلام این یکی از همین اتفاقاته امشب کتابی خوندم که در مورد این کتاب توضیح داده بود و اومدم تواینترنت تحقیق کنم که چطور کتابو ژیدا کنم که به وب شما برخوردم که دقیقاَمطلب همون کتابی که می خوندم رو از وب شما دیدم.هیچ امری اتفاقی نیست.دوست عزیز چطور میتونم این کتاب رو پیدا کنم؟