تصوف

آنچه می خوانیم تلخیصی است از مبحث تصوف از کتاب نشان از بی نشانها اثر علی مقدادی اصفهانی درشرح حال پدرشان شیخ حسنعلی نخودکی :

 

از حضرت علی (ع) پرسیدند : معنی تصوف چیست؟ فرمود : تصوف از کلمه صوف اشتقاق یافته و مرکب از سه حرف صاد ، واو ، و فا است . حرف صاد کنایه از صبر و صدق و صفا و حرف واو اشاره به ورد و ود و وفا و حرف فا نمایشگر فقر و فرد و فنا است .

به امیرالمونین علی (ع) منسوب است که فرمود : شریعت نهر است و حقیقت دریا . علما در اطراف نهر شریعت می گردند ولی حکما برای یافتن مروارید معنی در دریای حقیقت زیر و زبر می روند و در این میان عارفان ، سرنشینی کشتی نجات و رستگاری، بر این دریا در سیر و حرکتند .

علی (ع)  فرمود : صوفی کسی است که از روز صفای باطن لباس پشمینه پوشد  و راه مصطفی (ص) را بپیماید و دنیا را پشت سر اندازد و نزد او طلا و سنگ ، نقره و گل یکسان باشد ، در غیر اینصورت سگ کوفی از هزار صوفی بهتر است.

بدان ای عزیز که لباس پشمینه پوشیدن و ترک دنیا گفتن صفت جمیع انبیاء و اولیاء از آدم تا خاتم بوده است . حضرت رسول (ص) فرمود : نظر کردن بر لباس پشمینه موجب تفکر و ثمره تفکر حکمت است به نحوی که حکمت در درون شما همانند خون جریان می یابد .

ای عزیز ! تصوف طریقه همه انبیاء و اولیاء است اما از آنجا که هر چیزی دارای ظاهری و باطنی است ، تصوف نیز چنین است و باطن تصوف چیزی جز ولایت نیست و رسول خدا (ص) فرمود : سخنان من شریعت و افعال من طریقت است .

در صدر اسلام عده معدودی از شیعیان که اهمیت حقیقت ولایت را دریافته بودند با استفاده از عناوین تصوف و صوفی که در زبان شرع نیز آمده بود اما هنوز برای عوام مردم نامانوس بود ، مردم را به ولایت امیرالمونین (ع) و اولاد طاهرینش دعوت می کردند .

درباره قطب نیز عباراتی از حضرت امیر (ع) به ما رسیده است و کلمه قطب مانند کلمه امام است که برای طریق ضلالت نیز بکار برده می شود . بنا براین هرکس که به ولایت و امام وقت اتصال یافته باشد قطب هدایت است و اگر منقطع باشد و مردم را دعوت کند قطب ضلالت و گمراهی است .

از این رو تصوف دارای ظاهری و باطنی است . ظاهر آن همان شریعت مصطفوی و باطن آن اتصال به ولی وقت یا اتصال به کسی است که او متصل یه ولی وقت است . بنابراین اگر کسی به ولایت متصل نباشد ، اگرچه ظاهر اعمالش نیز با شرع نبوی مطابقت کند او را از تصوف بهره ای نیست .

از شیخ ابوسعید پرسیدند که صوفی کسیت ؟ فرمود : آنچه در سر داری بنهی ، وآنچه در کف داری بدهی و آنچه بر تو آید نرنجی و نیز فرمود : این است و بس و این بر ناخنی توان نوشت !

/ 21 نظر / 19 بازدید
نمایش نظرات قبلی
نیما سینا

وبلاگ زیرخرقه صوفی چه خبر است؟ به روز شد: سگ زرد برادر شغال است مروری بر مقاله قطب زاده ها مندرج در وبلاگ: راه حق مسدود نیست

سید محمد

نه شکوفه ای نه برگی نه ثمر نه سایه دارم همه حیرتم که دهقان به چه کارکشت ما را؟ سایت زیبایی دارین به ما هم سر بزن خوشحالمون می کنی در پناه حق باشی

نیما سینا

وبلاگ زیرخرقه صوفی چه خبر است؟ به روز شد: سگ زرد برادر شغال است(قسمت دوم) ماجراهای مردانی در فرقه گنابادی

سحر

سلام آقای صانعی - خوبید ؟ چرا اینقدر دیر به دیر می نویسید ؟ از دیدن دوستان قدیمی خیلی خوشحال میشم امیدوارم بنویسید تا ما مثل گذشته استفاده کنیم - ممنونم از حضورتان . موفق و سربلند باشید

س.م.ع

با سلام... آنكـــــــــه ســر در كوى او نگذاشته آزاده نيست آنكـــــه جـــــــان نفكنـده در درگاه او دلداده نيست نيستى را بــــــرگزين اى دوست اندر راه عشق رنگ هستى هـــــــــر كه بر رُخ دارد آدم‏زاده نيست راه و رسم عشق، بيرون از حساب ما و تو است آنكـه هشيار است و بيدار است مست باده نيست ســــــــر نهــــادن بر در او پا به سر بنهادن است هـــر كـه خود را هست داند پا به سر بنهاده نيست سالها بايد كه راه عشق را پيدا كنيم اين ره رندان ميخانه است راه ساده نيست خرقه درويش همچون تاج شاهنشاهي است تا جدار و خرقه دار از رنگ و بو افتاده نيست تا اسير رنگ و بويي ، بوي دلبر نشنوي هر كه اين اغلال در جانش بود آماده نيست امام خمینی

نیما سینا

وبلاگ زیرخرقه صوفی چه خبر است؟ به روز شد: جایگاه حسن بصری نزد نواب امام زمان (ارواحنا فداه) قسمت دوم

نیما سینا

وبلاگ زیر خرقه صوفی چه خبر است؟ به روز شد: توضیحی پیرامون وعده آقای کروبی به صوفیه

اشراق

آنچه در گفت آید تصوف نیست... "نورعلیشاه کرمانی" هو[گل]

حسینی

سلام بر شما . مشتاق دیدار! بعد از مدت‌ها دیدن نام شما بسیار خوشحالم کرد. در خصوص این یادداشت گمان می‌کنم پیگیری ماخذ احادیث و مطالب نقل شده می‌تواند اصلاحاتی را در نتایج گرفته شده به همراه داشته باشد. موفق و پیروز باشید

نیما سینا

وبلاگ زیرخرقه صوفی چه خبر است؟ به روز شد: پاسخ به مقاله ای مندرج در مجذوبان نور (قسمت اول) از آب نمی شود کره گرفت