باز هم در باره عالم ذر
ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٤/۳٠   کلمات کلیدی:

 

با سلام خدمت همه دوستان عزیز . متاسفانه در این مدت به دلیل گرفتاریهایی که داشتم ، تاخیری بیش از همیشه در یادداشتهای وبلاگ پیش آمد که قبل از هر چیز از همه عزیزان عذر خواهی می کنم و از لطفشان تشکر .

دوستان ، اگر یادتان باشد مطلب مورخ  دوم بهمن سال گذشته در مورد عالم ذر بود . پیامها و نظرات شما دوستان عزیز مرا بر آن داشته بود که باز هم در این مورد بنویسم ، تا اینکه پیام دوست و برادر ارجمند سید حمید حسینی در مطلب قبلی مرا در این امر مصر کرد :

 

نويسنده: مجید صانعی

سه شنبه، 16 تير 1383، ساعت 2:0

ضمن سپاس از برادر بسيار عزيز ؛ سيد حميد حسينی و تشکر از راهنمايی ارزشمند ايشان ؛ عرض می کنم که در مطلب بعدی وبلاگ در اين باره صحبت خواهيم کرد .

E-mail:  وارد نشده است

URLmajidsanei.persianblog.ir

 

 

نويسنده: سيد حميد حسيني

سه شنبه، 16 تير 1383، ساعت 1:19

دوست و برادر عزيز و گرامي! با سلام و تشکر از الطاف شما. در پاسخ به پرسشتان لازم است به عرض برسانم که موضوع عالم ذر موضوع پيچيده‌اي است که درک حقيقت آن نياز به مقدمات زيادي دارد. ولي اجمالا خوب است بدانيد آن برداشتي که شما از اين عالم داشته و در وبلاگتان نقل کرده‌ايد مطابق با اعتقاد تناسخ است و به هيچ وجه نمي‌تواند صحيح باشد. اساسا چنين عالمي با آن خصوصيات عقلا نمي‌توانسته وجود داشته باشد. به شما توصيه مي‌کنم در اين باره به تفسير گرانقدر الميزان ذيل آيه ۱۷۲ سوره اعراف مراجعه کنيد و شرح بسياز زيبا و عميق علامه را مطالعه کنيد. در آنجا تعدادي از معتبرترين احاديث در اين باب نيز آورده شده است. خوشحال مي‌شوم پس از مطالعه اين منبع، نظر خود را با من در ميان بگذاريد. اگر لازم شد بیش‌تر در این باره صحبت می‌کنیم. موفق و پيروز باشيد.

E-mail:  وارد نشده است

URLkalaam.persianblog.ir

 

 در اینجا ، ضمن تشکر مجدد از این دوست بسیار عزیز عرض می کنم که متاسفانه در این مدت امکان مطالعه تفسیر علامه امکان پذیر نشد و انشالله تا فرصتی که تا نوشتن یادداشت بعدی دارم حتما به این مهم اقدام خواهم کرد ، ولی امروز نیز عجالتا مطلب کوتاهی را در رابطه با پیغام ایشان به عرض می رسانم و از همه دوستان هم دعوت می کنم که در این زمینه مارا همراهی کنند :

برادر و استاد عزیز ، شما فرموده اید که : برداشت شما مطابق با اعتقاد تناسخ است و عقلا نمی توانسته وجود داشته باشد و به هیچ وجه صحیح نیست . بنده امروز فقط عرض می کنم که این برداشت به هیچ وجه برداشت شخص بنده نیست . ضمن اینکه مطابق با اعتقاد تناسخ هم  نیست و در مورد اینکه عقلا میتوانسته وجود داشته باشد و یا خیر نیز ، جای بحث است .                                         من آن برداشت را عینا از کتابهای آیت الله حسن ابطحی نقل کرده ام ضمن اینکه بسیاری از علما نیز آن را تایید کرده اند .                                                                                                              بیشتر قسمتهای آن یاددداشت مشخصا از کتاب « عالم عجیب ارواح » از مجموعه آثار آیت الله حسن ابطحی است . در اینجا قسمتهایی دیگر از همان کتاب را عینا نقل می کنم و در یادداشت بعدی نیز بعد از مطالعه تفسیر علامه ، باز هم در این مورد خواهم نوشت . ضمن اینکه مشتاق هستم که نظر شما را نیز در این مورد بدانم و از راهنمایی های شما همچنان استفاده کنم .

{ خدای تعالی روح انسانها را به تعداد فرزندان حضرت آدم تا روز قیامت بدون تعلق به چیزی خلق کرده و پس از دوهزار سال برای آن ارواح بدنهای کوچکی مانند ذرات بسیار ریز خلق فرموده و آن ارواح را در آن بدنها قرار داده که نام عالم اول را عالم ارواح و نام علم دوم را عالم ذر و یا عالم میثاق نهاده اند .          فخر رازی در تفسیر کبیر ذیل آیه 173 سوره اعراف روایات متعددی با سند صحیح از رسول اکرم (ص) نقل کرده که خدای یگانه وقتی حضرت آدم را خلق کرد پشت او را مسح فرمود ، آنگاه تمام ذریه اش تا روز قیامت به صورت ذراتی از پشت او بیرون آمدند .                                                                     مرحوم مجلسی در کتاب توحید باب یازده و کتاب ایمان و کفر باب سوم از متاب بحارالانوار و صاحب کتاب تفسیر نور الثقلین و تفسیر برهان در ذیل آیه 173 سوره اعراف دهها روایت که معنای بالا را تحقق می بخشد نقل کرده اند .                                                                                                          طبق آنچه از آن روایات به دست می آید و اعتقاد جمع زیادی از علماء شیعه و سنی ( نه همه آنان ) می باشد این است که ارواح در بدن ذره ای در عالم ذر زندگی می کرده اند آنچنان که ما امروز با این بدن زندگی می کنیم و آنها آن روز اختیار داشته اند ، آنچنان که ما امروز اختیار داریم .                           ضمنا از آیات و روایات فوق الذکر استفاده می شود که روح انسانها در عالم قبل از این عالم با افراد و کسانی که برخورد کرده اند ، در این عالم با آنها انس دارند اگرچه خودشان فراموش کرده باشند که آنها را کجا و به چه نحو دیده اند .                                                                                                 مرحوم شیخ صدوق در کتاب اعتقادات می گوید : امام صادق (ع) فرمود : خدای تعالی بین ارواح قبل از آنکه بدنهایشان را خلق کند برادری ایجاد کرده است .                                                                     و پیغمبر اسلام (ص) فرموده : روحها در عالم قبل از این عالم دسته دسته با هم آشنا بوده اند لذا در این دنیا افراد از هر دسته ای وقتی هم را می بینند با هم انس می گیرند و اگر در آن عالم یکدیگر را ندیده باشند همدیگر را نمی شناسند « بحارالانوار جلد58صفحه132حدیث4»                                         همچنین روایات متعددی بیانگر این مطلب است در هنگام ولادت طفل وقایع عالم ذر را فراموش می کند                                                                                                                                       « بحارالانوارجلد57صفحه342حدیث23 و نیز صفحه347حدیث31و نیز صفحه364حدیث58» }

آیت الله ابطحی همچنین در این کتاب به ذکر وقایع و حکایاتی واقعی می پردازد که این نظریه را تائید می کند که اگر دوستان مایل باشند در آینده بعضی از آنها را می نویسم .                                              به هرحال در مطلب بعدی نیز در این باره خواهم نوشت و خوشحال خواهم شد که  نظر شما دوستان را نیز در این باره بدانم .